Kennisbank › Bij overlijden › Overlijden melden
Bij overlijden

Overlijden melden: bij wie en hoe?

Na een overlijden moet dit op verschillende plekken worden gemeld, te beginnen met de gemeente. We leggen uit hoe de aangifte werkt en wie je verder informeert.

Leestijd ± 3 minLaatst bijgewerkt juni 2026

Het melden van een overlijden gebeurt meestal door de uitvaartverzorger, maar je kunt het ook zelf doen. De officiële aangifte bij de gemeente is de eerste stap.

Aangifte bij de gemeente

Het overlijden wordt aangegeven in de gemeente waar de persoon is overleden. De gemeente maakt een akte van overlijden op, die nodig is voor veel andere zaken. De uitvaartverzorger regelt dit doorgaans.

Wie informeer je verder?

  • De uitvaartverzekeraar
  • Bank en eventuele pensioenfondsen
  • Werkgever of uitkeringsinstantie
  • Verzekeringen en abonnementen

Automatische doormelding

Via de gemeente wordt het overlijden automatisch doorgegeven aan veel overheidsinstanties, zoals de Belastingdienst en de SVB. Particuliere organisaties moet je zelf informeren.

Veelgestelde vragen over een overlijden melden

Wie doet de aangifte van overlijden?

Meestal de uitvaartverzorger, maar een nabestaande mag het ook zelf doen bij de gemeente waar het overlijden plaatsvond.

Worden alle instanties automatisch geïnformeerd?

Overheidsinstanties worden via de gemeente automatisch op de hoogte gebracht. Banken, verzekeraars en abonnementen informeer je zelf.

Heb ik de akte van overlijden vaak nodig?

Ja. Vraag daarom meerdere afschriften aan; banken en instanties vragen er regelmatig om.

Op zoek naar een passende uitvaartverzekering?

Vergelijk vrijblijvend de premies en voorwaarden van alle erkende verzekeraars en kies wat past bij jouw situatie.

Vergelijk verzekeraars