Tijdens de uitvaart worden er vaak mooie woorden gesproken over de overledene. Er worden woorden gegeven aan emoties en gedachten die in het dagelijks leven onderbelicht blijven. Eigenlijk is het jammer dat de overledene deze woorden nooit zelf te horen krijgt. Met de reclamecampagne ‘Waarom wachten?’ speelde uitvaartorganisatie DELA hier in 2012 op in. Begin dit jaar werd de campagne nieuw leven ingeblazen.

Woorden geven aan gevoelens

Waarom wachten met het uitspreken hoeveel iemand voor u betekent tot na het overlijden? DELA wil mensen stimuleren al bij leven deze zaken met elkaar te delen. In de campagne is te zien dat het delen van deze gevoelens veel mooie reacties op kan leveren. Directeur Edzo Doeve onderstreept deze visie van DELA en benadrukt dat er veel manieren zijn om hier uiting aan te geven. Volgens hem is de campagne uit 2012 anno 2019 nog even actueel.

Emotioneel karakter reclames DELA

De reclames van DELA staan bekend om het emotionele karakter en worden dan ook vaak gezien als echte tranentrekkers. In 2012 was DELA de eerste uitvaartorganisatie die het zakelijke aspect van een uitvaartverzekering in de reclame losliet en zich meer richtte op de emotionele kant. De uitvaartorganisatie heeft in de loop der jaren het concept steeds verder verbreed en uitgewerkt. In 2015 werd er zelfs een televisieprogramma ontwikkeld waarbij het concept concreet werd uitgewerkt. In tegenstelling tot de oude reclame, is de reprise volledig opgenomen in een studio.

Gevoelens delen blijkt vaak lastig

Uit onderzoek is gebleken dat veel mensen het lastig vinden om te praten over de dood. Ook het bespreken van gevoelens is iets waar veel mensen moeite mee hebben. Het uitspreken van de waardering van een ander kan echter een verrijking voor de relatie betekenen. Het is daarom voor alle partijen fijn wanneer deze zaken bij leven worden uitsproken. Zo wordt er ruimte gemaakt voor gevoelens van waardering, dankbaarheid en liefde. Op de website geeft DELA tips om uw gevoelens bespreekbaar te maken. De reprise van ‘Waarom wachten?’ wordt sinds de lente van 2019 uitgezonden op social media, op de televisie en in de bioscoop.

Bron: DELA.nl