Monuta.nl is uit de bus gekomen als website waar consumenten het liefst hun uitvaartverzekering afsluiten. Dit is gebleken uit een onderzoek van WUA, marktleider in digital customer experience, onder 400 personen in december 2018. Het is de derde keer dat Monuta de ranglijst van uitvaartverzekeraars aanvoert.

De website van Monuta wordt door consumenten over het geheel als het meest prettig ervaren. Met name de uitgebreide informatie over haar verzekeringen wordt als positief punt genoemd, net als de aanwezigheid van enkele filmpjes. Het verschil wordt voor Monuta vooral gemaakt op de mobiele website, waar zij significant hoger scoort dan andere uitvaartverzekeraars.

Het onderzoek van WUA geeft inzicht in de manier waarop consumenten zich oriënteren en hoe ze uiteindelijk tot hun keuze voor een uitvaartverzekering komen. De websites van uitvaartverzekeraars krijgen daarbij langs twee dimensies een score. Monuta kreeg niet alleen de hoogste Digital Sales Score, maar de uitvaartverzekeraar is ook op het gebied van Customer Experience koploper. De websites van uitvaartverzekeraars DELA en Yarden completeren de top drie. Op het gebied van Digital Sales is de tweede plaats voor DELA, terwijl Yarden hoger scoort ten aanzien van de Customer Experience.

‘Traditionele’ top drie op afstand, maar dichter bij elkaar

Sinds juni 2017 vormen de marktleiders Monuta, DELA en Yarden de top drie in de ranglijst van WUA. De verschillen tussen deze drie uitvaartverzekeraars worden wel steeds kleiner. Inmiddels worden zij gevonden door minimaal 80% van de bezoekers en hebben ze een conversie ratio van 30%.

De rest volgt op gepaste afstand. Zo scoren Monuta, DELA en Yarden respectievelijk 41, 37 en 35 punten op het gebied van Digital Sales, terwijl de vierde plaats met 11 punten wordt gedeeld door Ardanta.  Uitvaartverzekeraar Ardanta timmert met zijn website echter aan de weg en klimt van de zesde naar de vierde plaats, waarbij vooral de inzet op duurzaamheid een belangrijke factor lijkt te zijn geweest.

Verschillen Customer Experience klein

Op het gebied van Customer Experience zijn de verschillen tussen de top drie en de rest een stuk minder groot. Achter Monuta (68 punten) en Yarden (66 punten) weet Klaverblad voor de smartphone zelfs de derde plaats te bemachtigen met 65 punten, vóór DELA (64 punten). In de categorie desktop bestaat de top drie wél gewoon uit Monuta, Yarden en DELA, maar ook hier zijn de verschillen tussen de uitvaartverzekeraars relatief beperkt.

Bron: Wuaglobal.nl